Ontwerper Christoph Behling ziet het gebeuren. Reinigen met water op het toilet wordt ontdekt

Ontwerper Christoph Behling werkt voor klanten als TAG Heuer, Nokia, Dior, Versace, Fred, Lacoste en ook voor Geberit. Omdat creativiteit de kracht achter diverse Geberit producten is, vroeg de Zwitserse fabrikant Behling vijf jaar geleden om de beste douchewc ter wereld te ontwerpen. Tot op dat moment zagen alle douchewc’s eruit als wasmachines en daar moest de Engelse ontwerper verandering in brengen.

Douchewc’s zijn complexe, technische objecten. Tot voor kort zagen ze er eerder uit als wasmachines dan als elegante badkamerobjecten. Voor Christoph Behling was de ontwerpopdracht van Geberit niet alleen interessant vanwege het design aspect, maar ook vanwege de cultuuromslag van toiletpapier naar water dat met een douchewc in gang gezet kan worden. Het ontwerpproces nam enkele jaren in beslag en dat kwam mede door de nieuwe features die het toilet rijk is. Behling zegt dat het toilet de afgelopen 100 jaar geen wezenlijke innovatie onderging en dat iedereen dat accepteerde. Met de AquaClean Mera is daar definitief verandering in gekomen. ‘De badkamer is niet alleen een functionele ruimte, je wilt er ook ontspannen en jezelf weer opladen. De laatste jaren is de esthetiek van de badkamer steeds belangrijker geworden en de beste douchewc van de wereld moest daar naadloos in opgaan.’

Onzichtbare technologie

‘De AquaClean Mera moest de beste douchewc ter wereld worden zonder daarin compromissen te sluiten’, gaat Christoph Behling verder. ‘Mijn werk als ontwerper is ervoor te zorgen dat dit product er niet uit komt te zien als een technische machine. Het moet geen monster zijn, dat je angst aanjaagt. Naast alle innovatie en de gepatenteerde technologie, die in de Mera ingebouwd zijn, moest het een object worden dat past in ons dagelijks leven, bij ons welzijn en in de mooiste badkamers. Daarom moest het ontwerp slim, slank en gestroomlijnd zijn waarbij de techniek onzichtbaar weggewerkt is. En dat is gelukt. Je ervaart de technologie, maar ziet die niet.’

Zonder compromissen

Conventionele toiletten wegen volgens Behling al gauw 20 kilo aan keramiek; ze hangen aan de muur en doen hun werk min of meer afdoende. ‘Naar het toilet gaan is met de Mera plotseling een plezierige ‘beleving’ geworden in plaats van een plek die je in verlegenheid brengt.’ Zonder compromissen houdt volgens hem in dat de douchestraal goed en zacht reinigt, en toch zuinig is met water. Veel schoonmaken met veel water kan iedereen. Maar veel schoonmaken met weinig water en met perfect resultaat is een stuk moeilijker. Compromisloos betekent ook dat ongewenste geurtjes direct verwijderd worden door de geurafzuiging en dat onder het toilet een subtiel lichtje aangaat, zodra je het toilet nadert. ‘Is een nachtlichtje nodig? Bij mij thuis wel. Nu wordt er niemand meer wakker van het licht als ik ’s nachts naar het toilet moet.’ Hetzelfde geldt voor de TurboFlush. Veel mensen trekken ’s nachts niet door, omdat ze bang zijn iemand wakker te maken. De TurboFlush spoelt fluisterend door en reinigt ook nog eens grondig met een minimum aan water. Deze features zijn nieuw en vind je niet in een conventioneel toilet. Alle innovatieve en gepatenteerde technologie is ingebouwd in het achterste en het onderste gedeelte van het toilet. Dit gedeelte is in chroom uitgevoerd. De badkameromgeving reflecteert hierin, waardoor de Mera in elke omgeving past. Het keramische witte gedeelte lijkt daardoor voor de muur te zweven. ‘Ondanks dat de Mera veel meer kan dan andere douchewc’s, oogt hij wezenlijk kleiner en minder opvallend. Dat maakt hem uniek.’

Overtuigend

Reinigen zonder water is in de ogen van de Britse ontwerper een dom idee. ‘Ik ga niet uit huis zonder douchen en maak mijn mountainbike niet schoon met droog papier. Sterker nog: ik kan niks schoonmaken met droog papier. Je hebt water nodig.’ Hij legt uit dat de relatie tussen water en je lichaam wassen in de loop van de jaren is veranderd. ‘Een eeuw geleden was jezelf reinigen louter een functioneel proces. Nu hebben we regendouches, die spelen in op ons welbevinden. Schoon zijn is onderdeel van ons welzijn, maar ook het reinigen zelf.’ Behling vindt het absurd dat we vandaag de dag nog steeds droog wc papier gebruiken. Hij is er van overtuigd dat mensen maar weinig tijd nodig hebben om het genot van een douchewc te ervaren. ‘Ze ontdekken niet alleen hoe makkelijk het werkt, maar ook hoe prettig het is en dat zij zich véél schoner voelen. Binnen een week is iedereen overtuigd.’

Cultuurverandering

Behling is niet alleen enthousiast over het uiteindelijke design, maar vooral ook over de cultuurverandering van papier naar water, die zijn ontwerp stimuleert. ‘Cultureel gezien zijn we nog wat terughoudend, maar ik hoop dat de Mera met zijn comfortabele features de culturele verandering van papier naar water verder aanspoort. Mensen waarderen dat dit product echt beter is. Het is hygiënischer, zachter, schoner en prettiger. Afgezet naast alle andere mooie producten, die voor de badkamer ontworpen zijn, is een douchewc echt een must naar mijn idee.’